Rapportering 2018 för år 2017

Använd eBas för er rapportering
År 2018 rapporterar ni för den verksamhet ni haft under år 2017.

Kontaktnätet använder oss av verktyget eBas för insamling av uppgifter. Vi vill helst att ni föreningar använder eBas för er rapportering.
Här kan ni klicka vidare till eBas där ni fyller i era uppgifter.

I vissa fall kan vi behöva kompletteringar utöver den information ni laddar upp i eBas eller skickar till oss. Vi kontaktar då er förening.

Här nedan finns mer information om hur det går till att rapportera.

För er som inte ännu använder eBas
För er som inte kan använda eBas kan ni även skicka era handlingar till kansli@kontaktnatet.se. Läs mer om vilka handlingar vi då behöver från er nedan.

Deadlines för rapportering 2018 och verksamhetsbidraget
Vi vill att ni så snart ni kan rapporterar förra årets verksamhet till oss. Det gör att vi kan betala ut det årliga verksamhetsbidraget till er snabbare. Vi har i år satt lite tidigare deadlines för rapportering. Dessa deadlines påverkar även storleken på ert verksamhetsbidrag.

Första deadline för rapportering är 31 mars.
De föreningar som inkommit med komplett, godkänd och bidragsgrundande rapportering innan 31 mars får verksamhetsbidrag utbetalt innan juli månad. Grundstödet i verksamhetsbidraget är 1500 kronor för de medlemsföreningar som rapporterat innan 31 mars. Utöver grundstödet får ni ett tillägg per medlem.

Andra och sista deadline för rapportering…är inte bestämd ännu utan kommer att sättas utifrån överenskommelse med Kontaktnätets auktoriserade revisor. De föreningar som inkommer med komplett, godkänd och bidragsgrundande rapportering efter första deadline men innan sista deadline får sitt verksamhetsbidrag utbetalt innan december månad. Grundstödet i verksamhetsbidraget är då 500 kronor för dessa medlemsföreningar. Utöver grundstödet får ni ett tillägg per medlem.

Föreningar som inkommer med rapportering efter sista deadline är inte berättigade eller garanterade verksamhetsbidrag. Beroende på omständigheter och möjligheter kan Kontaktnätet efter egen bedömning betala ut bidrag i någon form baserat på rapporteringen.

Vad vi behöver från er
För att er rapportering ska kunna vara godkänd behöver vi detta från er:

* Fullständig medlemsförteckning/medlemslista för år 2017
För er som skriver in era medlemmar direkt i eBas är rapporteringen enkel, följ instruktionerna i eBas.
För er som laddar upp er medlemslista till eBas är det viktigt att ni har exakt samma ordning på uppgifterna som i mallen, så att eBas registrerar era medlemmar korrekt.
Notera vilka uppgifter som är obligatoriska. Här finns en mall i excel-format som ni kan använda för er medlemslista. För er som inte har excel finns här ett dokument med uppgifter som behöver ingå markerade med *.

* Fullständiga uppgifter om 2017 års styrelse
En lista med förnamn, efternamn och styrelsepost för samtliga förtroendevalda. Detta finns att fylla i i eBas. Ni kan även maila in en lista eller ett årsmötesprotokoll för 2017.

* Verksamhetsberättelse för år 2017
Vi vill helst få in en verksamhetsberättelse för er förening som avser verksamheten år 2017. Det går även bra med en preliminär version. Ni kan då komplettera senare med den slutliga, beslutade versionen efter ert årsmöte. I eBas laddas denna upp under fliken Årsmöte>Årsmöteshandlingar men ni kan även maila in denna till oss.

Om ni är en ny förening kan ni här se en mall på hur en verksamhetsberättelse kan se ut:
Mall för verksamhetsberättelse
Om ni är en så ny förening att ni inte ännu hunnit göra en första verksamhetsberättelse kan ni skicka in en enkel verksamhetsrapport eller en verksamhetsplan till oss.

Att tänka på
Aktivt medlemskap – ett årligt ställningstagande
En förutsättning för det demokratiska deltagandet i föreningslivet är att medlemmarnas val att vara medlem är ett aktivt årligt ställningstagande. Kontaktnätet värnar demokrati och har som krav att medlemmar enbart räknas som medlemmar i rapportering och för bidragsgrundande syften om de, under det rapporterade året, tagit aktiv ställning till medlemskap. Ett aktivt ställningstagande är exempelvis att medlemmen skrivit på en handling som intygar det årliga medlemskapet, bekräftat sitt medlemskap per mail eller betalat in en årlig medlemsavgift.

Er rätt att använda uppgifter
Till detta hör att föreningar är skyldiga att följa lagar om hantering av personuppgifter, exempelvis PUL och GDPR. När ni rapporterar era medlemmar till Kontaktnätet ska ni ta detta i beaktande och intyga att ni följer dessa demokratiska grundkrav. I och med er rapportering intygar ni att ni har rätt att inkomma med uppgifterna till Kontaktnätet.

Godkännande av användning av uppgifter
En förening kan bara utgöra underlag för bidrag från MUCF till en enda riksorganisation för det gällande året. Detta innebär att om ni är med i två riksorganisationer måste ni välja vilken ni godkänner använder ert underlag. När ni rapporterar godkänner ni att Kontaktnätet – och enbart Kontaktnätet – har rätt att använda er information, i enlighet med lag (GDPR och PUL, etc) som underlag till ansökan till MUCF.

Aktuella kontaktuppgifter till er förening
Glöm inte att meddela oss om er förening har nya kontaktuppgifter, ny adress eller om något annat har förändrats som vi behöver känna till. Det är också viktigt så att vi kan nå er med information och besked, med mera. Kontrollera gärna att er epost-adress inte har spamfilter som filtrerar bort mail från domänen kontaktnatet.se

Läs mer om rapportering här:
Vanliga frågor om rapportering